Rozbor: Resident evil 4 remake demo

Už nějaký ten pátek se zajímám o remaky her. Sbírám je, studuji a snažím se porovnávat s původním dílem. Remake Residnent evil 4 sleduji už od jeho oznámení, psal jsem pár rozborů na první trailer i gameplay. A tak by byla škoda vynechat demoverzi, kterou si můžu několikrát osahat a podívat se blíže na nově nalešténý zoubek, jestli náhodou nemá nějakou vadu na kráse.

Menu

První výraznou změnou je samotné menu. Záběr na pororozpadlé a nechutné náměstí, kde nám kamera jezdí z levé strany do pravé a zachycuje celé náměstí, kdy při spuštění hry se ozval klasický ikonický hlas pro sérii, který nám vždy zopakoval název série svým zombiem hlasem, vystřídalo menu se záběrem na Temný noční les s hezkým a ponurým soundtrackem.

Intro

Narozdil od reimaginace druhého dílu se dočkáme intra, které nám připomene události z původní trilogie. Co je umbrella zač, co se stalo v RC, jak a proč bylo RC zničeno jak celková Umbrella dopadla. Remake vynechá události před Re2 a začne rovnou o událostech druhého dílu, respektive se mluví jen o těchto událostech, které Leon zažil, místo detailnějšího pohledu na vše důležité. Zmíní Umbrellu, kvůli které unikl virus, ale ne její pád. Zničení města mužem vidět ve videu, ale není řečeno, proč se tak stalo. Místo toho je intro více zaměřené na Leona. Jak byl donucen se přihlásit do tajného vládního programu, kde jeho tréning byl drsný a na misích málem přišel o život. Tento život si totiž nevybral a to je už velká změna pro hru. Je zde také záběr na boj s nožem, kde Krauser trénuje Leona pro boj z blízka. Tento záběr hezky ukáže, kde, jak a od koho se naučil bojovat a díky tomu bude souboj s Krauserem o něco zajímavější, protože se vlastně bude jednat o jeho učitele. Hned na to vidíme ikonickou scénku, kde Leon jede v autě a má podepřenou hlavu o svou ruku. Hra nám v podobě textu následně řekne, že se Leon nikdy nevzpamatoval z události v RC a jako vycvičrný agent dostal pak za úkol, aby našel prezidentovu dceru.

Úvod

Samotný uvod se dost liší. Původně jsme dojeli k cestičce se španělskou policii. Leon se vydal k jednomu domu, aby se zeptal, jestli někdo neviděl pohřešovanou holku. Vše se děje za denního světla. Leon už v tu dobu měl vytaženou zbraň, což trochu vadilo vyprávění, protože filmeček s vytaženou zbraní nepočítá a Leon je v něm bez ní a také to nedávalo smysl, jelikož Leon neměl jak a proč si myslet, že na něj číhá nebezpečí. Když se hráč přiblíží k domu, spustí se filmeček, kde je Leon pozorován někým z domu, do kterého se chystá vstoupit, což hráči krásně naznačí, že už se něcoděje. Když se dostanete do domu, najde v něm jeho majitele. Zeptá se ho, jestli nevidel ztracenou divku a ukáže mu foto. Když majitel domu začne něco žvatlat španělsky, což z jeho tónu hlasu nepůsobilo nějak přátelsky, Leon se omluví a schová fotku zpět do své kapse, kdy jen na malou chvíli spustí oči z majitele, který ho následně chce zabít sekerou. Po neúspěšném žádání a vyjednávání, aby se majitel domu vzdal, začal mít hráč opět plnou kontrolu nad svou postavou. Leon zneškodnil hrozbu a hned na to se spustil filmeček, kde slyšíme řev, nastartování náklaďáku, který se rozjel na policejní auto, střelbu ze zbraně od policie a také velký náraz. Pořádně jsme neviděli, co se vlastně stalo. Scéna pracovala převážně se zvukem a kamerou, která zabrala výraz obličeje oči Leona a k tomu opravdu opravdu děsivou a znepokojivou hudbu. Tahle scéna mi vyvolala velký pocit neklidu a menší paniky. Vše se stalo tak rychle, že člověk netuší, co se vlastně děje. Následně se Leon spojil s Hunnigan, které řekne, že zneškodnil vesničana v sebeobraně. Hunnugan pouze řekla, ať odtud vypadne a vydá se do dál do vesnice. Následně si mužem všimnout, že v krbu jsou ostatky něčí kostry. Hráč vyjde schody nahoru, kde může proskočit oknem a dostat se ven. Před domem na něj čekají nepřátele, které musí hráč zneškodnit. Je zde také krásný detail, kdy se hráč může podívat, co se stalo s policejním autem. Tam zjistíte, že spadl ze skály do řeky.

V remaku vše začíná poněkud jinak. Také stojíme poblíž policejního auta, ale s rozdílem, že v něm nikdo nesedí. Je také tma. Cesta k domu je o něco delší a po cestě mužem nalézat stopy od krve a mrtvé, rozřezané zvíře. To může naznačit mírné znepokojení, což je menší rozdíl od původního díla, kde vše vypadalo úplně normálně. Leon nemá vytaženou pistol a tento detail jsem uvítal, protože proč ji mít vytaženou, když ji v této scéně zrovna nepotřebuje. Leon po chvilce dorazí k domu. Hned od prvního pohledu je nám jasné, že je dům o dost větší, než původní. Tentokrát zde nemáme žádnou scénu, kde by nás někdo pozoroval, což je škoda, protože to ztrácí na atmosféře. V domě mužem nalézt nějaký podivný okultní znak, který se skládá ze svázaných klacků. Narážíme na zamčené dveře a k jeho otevření potřebujeme najít klíč. Když dorazíme do hlavní místnosti, nalezneme zde opět majitele domu. Leon tentokrát mluví španělsky, ale neptá se ho na dceru prezidenta, ale jestli tudy neviděl procházet dva policisty. Majitel mu tentokrát nic neřekne. Když se Leon rozhlíží všude kolem, najde na podlaze odznak jednoho z hledaných policistů. Chvíli na to majitek domu zaútočí na Leona. Leon útok vykryje svým nožem a následnou kopačkou je majitel domu usmrcen. Ne, zde se hratelnosti tentokrát nedočkáme a celý útok je jen filmeček. Krb vystřídá kotel plný nějakých vnitřností. U zdi nálezem rozřezané zvíře. Když najdeme klíč který patří k již zmiňovaným dveří, můžeme je tedy otevřít a vydat se do podivného sklepa. V něm se opět spustí filmeček. Najdeme mrtvého policistu. V jeho vysílače zaslechneme jeho parťáka, který má problémy. Vydáme se tedy za ním. Po cestě nahoru slyšíme velice podivné zvuky. Ze schodů se přiřítí nás mrtví majitel domu. Ten se z nějakého důvodu dostal zpět do světa živých. Jeho hlava a krk však není v normálním stavu. Když mu tedy utečem nebo definitivně zabíjem, vydáme se z domu pryč. Cestu k hlavnímu vchodu nám zabrání další vesničan , který se přiřítil z horního patra a nezbývá nic jiného, než se vydat nahoru. V horním patře nalezne nástěnku, kde je pověšená fotka naší pohřešované. Začíná opět filmeček. Leon se spojí s Hunnigen, které řekne, že našel spojitost mezi vesnici a pohřešované. Našel lokaci, ve které ji zřejmě drží. Později do místnosti vletí ozbrojení vesničané a Leon vyskočí z okna. Teprve teď filmeček končí a opět nám byla do té doby sebrana hratelnost. Scéna v domě tedy neobsahuje žádný rychlý spád, jako to bylo v původní verzi. Pozměněný osud policie, jiný vyvrcholení v domě a převážně se zde budeme dívat na filmečky. Ano, I původní verze jich má ze začátku dost, ale pouze jedna je zde o něco delší. Také jsme měli mnohem více hratelné části, do dvou minut se vše rozjelo a hra nás dostala do akce, ve které zabijeme tak 4 nepřátele. Remake má o něco natahovanější začátek, jak už to tak v moderních hrách bývá, ale čekal jsem ho horší. Čekal jsem obyčejnou chodičku, kde se pořádně nic neděje, ale přitom už na začatku můžete sbírat suroviny a dělat průzkum a rychle vše proběhnout, takže to nepůsobí nudně. Bohužel Za celou dobu zabijeme pouze jednoho „člověka“. Venku nepotkáme žádné nepřátele, protože jsou v domě. Nemůže tak ani nahlédnout na policejní auto v řece, jelikož zde nebyla scéna, která by auto vytlacila ze skály. Tyhle věci jsou v remaku dost změněné a ztrácí tak spoustu detailů.

Cesta na náměstí

Vlastně nemůžu úplně říct, jestli je cesta kratší nebo stejná, ale rozhodně se k náměstí dostanete rychleji, než to bylo původně a to hlavně kvůli absenci nebezpečí. Rozhodně jsou lokace dost pozměněné. Nepoznával jsem tam téměř nic, až na nějaké výjimky, jako je např dřevěný most, dveře u náměstí, chatka, ve které je psací stroj a v druhé nepřítel. Když už jsme u mostu, ten je v remaku znečištěn krví, protože po něm byl tažen jedem z policistů. Také se most nachází hned u domu, ze kterého Leon vyskočil. Původně šel Leon po delší trase, kde nejprve narazil na budku s psacím strojem. Tam už můžete slyšet i kňučení psa zachyceneho v pasti na medvědy. Psa můžete zachránit a on vám pak pomůže během hry. Následně se musíte vyhnout nastraženým bombám,pastím na medvědy, zneškodnit pár vesničanů a až teprve narazíte na most. U něj je ještě jedna chatrč na náboje a jiné suroviny, kde je ženská mrtvola, která je vidlemi připíchnutá k chatrči, kdy Leon vtipně tuhle situaci okomentuje něco ve stylu, že se tu ženy moc rádi nemají. Za mostem si všimnete, jak na Leona řvou tři vesničané někde na skále, kteří útečou někam pryč. Zřejmě podat hlášení. Po cestě z dolů už vidíte dveře vedoucí na hlavní náměstí. U cesty je další budka. Tam si musíte dát pozor, jelikož je v ní vesničan. Následně se vydáte ke dveřím, které fungují jako načítací obrazovka a přechod do jiné lokace. Není tedy zde žádná animace otevírání dveří, jen se obraz rozplyne/rozteče do černé obrazovky a pak se ukáže nová lokace. Když se však dostanete za most v remaku, dojdete k menšímu domku, kde můžete zastřelit havrana pro bonus. Havranu k zastřešení zde nebylo tolik, co původně, ale jsou tam. Menší domek nahrazuje malou budku, ve které je psací stroj a přesně za psacím strojem naleznete psa v pasti, jem s tím rozdílem, že pes je mrtev a není koho zachránit. Osobně si myslím, že psa najdeme někde později a vývojáři nás jen straší, jako to bylo u remaku Re1 u ikoncké scény, kdy měl cerberus proletět oknem a skočit tak na hráče, ale přitom proletěl, až když hráč tou lokaci procházel podruhé. Začne se rozednívat a ukážou se tak chladné ranní barvy, jako to bylo u původního dílu, jen nejsou tak vybledlé. Po proběhnutí delšího koridoru se dostanete do lokace se dvěma nepřáteli. Už tam se ukáže, že jejich mutace bude od začátku hry. V původní hře tam samozřejmě žádný silnější nepřítel nebyl. První nepřátele byli extrémně zranitelný. Když tedy v remaku zabijete dvě hrozby, dostanete se do dalšího úzkého koridoru. Tam můžete šlápnout do medvědi pasti, ale vůbec nic se vám nestane. Kdyby se vám tohle stalo v půdním díle, sebralo by vám to dost životů. Co se týče pastí, tak v demu se žádné jiné nenachází. Takže žádné bomby a jiné další pasti. Což už je jedna z dalších ořezanějších věci, ale abych úplně nekřivdil, tak nepřátele teď můžou pokládat medvědi pasti během akce, aby vás tak mohli chytit, když to pasti naběhnete. Po cestě dal narazíte na budku, kde se nachází právě jeden z vesničanů, jako původně. Na konec se dostane ke dveřím, které vedou do hlavního náměstí. Zde je otevírání dveří plně naanimované, ale chvíli trvá, než je Leon otevře, což tedy působí, že se opět jedna o načítání. Boj na náměstí V remaku už vám nezavolá Hunnigen, aby vám připomněla ovládání hry, ale jdete rovnou na náměstí. Stejně jako v originálu máte možnost vytáhnout dalekohled. K tomu se vám ukáže ikonka dalekohledu, zatím co v původní verze vás vyzvala ke zmáčknutí tlačítka. Když se Leon podívá dalekohkedem, uvidíte hranici, kde je z pravé strany přivázán přeživší policista, kterého upalují, zatím co původně byl policista už mrtví a byl napíchnutý z levé strany na kůlu. Náměstí jako takové je převedeno 1:1 originálu. Najdete tam i krávu, která původně jen stalá na místě a byla nesmrtelná. Remake je o něco v tomhle drsnější a krávu můžete zapálit. Kráva v plamenech vyběhne a zapálí ostatní. Demo mi nedalo čas tohle vše projít, ale z pohledu horní kamery u jednoho z filmečků mi ukázala, že každý barák je na svém místě včetně kostela. Dokonce i nepřátele jsou rozestavěni úplně stejně. Když tedy schovate dalekohled, máte dvě možnosti. Buď jít rovně nebo si náměstí obejít levou stranou, kde se bude nacházet vesničanka s vidlemi u sena, přesně jako původně. Téměř na pravo od ní je dům, kde se v původní verzi šlo perfektně schovat a zabíjet vesničany přes dveře. Nešlo tak o bug, ale dveře byly plně ničitelné. Stačí prostřelil díru do dveří, vytáhnout nůž a sekat je přes díru. Bohužel tohle v remaku nejde. Dveře se nedají rozstřelit, ale vzhlem k tomu, že nůž má svoji výdrž by tohle bylo k ničemu. To samozřejmě neznamená, že remake nenabízí nicitelné prostředí. Můžete tam zničit hromadu věcí okolo. Obě verze mají možnost se schovat v jednom z domů, kde se spustí filmeček, který se mi líbil více v původní verzi, jelikož kamera byla mnohem zajímavější a zachycovala lepší záběry a byla detailnější, kdy např vesničané plánuji, jak se dostat do domu. Remake se však tuhle scénu snažil zachytit co nejvěrněji. Narazíte tak na spousty stejných scén. Pohled na Salvadora a jeho motorovou pilu, rozbití okna žebříkem, bouchání do oken vesničany, Leon, který se dívá z okna, co se kolem něj děje. Menší a logičtejší změnou je začátek filmečku, kdy se Leon dostane do domu. Leon chce dveře hned zavřít, v tom do dveří naběhne vesničan a dveře bude držet. Když Leon dveře zavře, vezme kus dřeva, kterým zabarikáduje dveře, zatím co původně se nejdříve v domě rozhlíži, pak dveře zavře a zabarikáduje je skříňkou. Nástup Salvadora je v remaku o něco více uspěchanejši a do domu se dostane fakt rychle. Musíte být tedy co nejrychlejší. Není čas fakt na nic. V horním patře se nachází brokovnice, stejně jako u předchůdce. Dům má o jedno okno navíc, které vede na pravou boční stranu střechy, což je zrovna ten bod, kteří fanoušci hodně využívají pro zabití Salvadora. Salvador zde nepůsobí, jako běžný vesničan, protože na žádnou strelu téměř nereaguje. Můžete ho rozhodit střelou do hlavy, ale už se ho vám nepodaří odstřelit o několik metrů dál. Je pravda, že k jeho zabití teď můžete využít spoustu jiných taktik. Taky je zajímavé, že Salvador má nespolehlivou pilu, která se mu může vypnout a on ji musí znovu nastartovat, což vám dává příležitost utéct a také to dává určitý balanc, když je teď mnohem více tuhý. Pokud se však nepůjdeme schovat do domu, po nějaké té chvíli se stejnak Salvador ukáže a ve filmečku rozrazí dveře a automaticky půjde po vás. Něco podobného je i v původní verzi, ale tam po celou dobu slyšíte motorovou pilu s pokud nedojde ke dveřím, kde na vás Salvador čeká, tak se vůbec neukáže, což hráč mohl využít pro svůj prospěch. Tohle dobře fungovalo, když hráč zběsile běhá po náměstí a nechtěně doběhne do uličky, ve kterém na něj čeká nastartovaná pila, což ve hráči mohlo vyvolat menší strach a paniku z nemilého překvapení. Závěr hry se mi líbil mnohem více v remaku. Je 1:1 s originálem, dává pár novějších a hravejšich záběrů, které na sebe krásně navazují. Vesničan se dostane do transu, upusti sekeru ( původně srp) který se zabodne do hlíny, ve které je kaluž. V kaluži vidíme odraz Leona, do kaluže následně šlápne jeden z vesničanů, který uplně v klidu prochází kolem Leona a žadný z vesničanů si ho vůbec nevšímá. ( původně Leon mezi vesničanama nebyl) v jednom záběru uvidíme I pohled na ženy, které v původním filemečku vůbec nebyly, ikdyž se jich na náměstí nacházelo hned několik. Všichni vesničané odešli do nějaké budovy, kde je detailní závěr na jednoho z nich, jak se podívá do kamery a zavře dveře. V původní verzi se dveře zavřou sami, což působilo divně. Leon nechápe, co se právě stalo a jak v původní verzi, tak v remaku řekne svou ikonickou hlášku o bingu. Závěr se zde trochu liší úhlem kamery. Původní verze měla kameru na Leona ze shora ( kterou mnohem více preferuji) a u remaku to bylo z boku, kde mi tento záběr neseděl tak dobře. Tak či tak se ukázal název titulu hry, který se ovšem taky liší, jak svou barvou, tak stylem písma.

Brutalita a smrt

Podle fanoušků má Resident evil 4 ty nejbrutálnější animace smrti v sérii. Jak je na tom tedy remake? Samozřejmě se podle dema nedá poznat, jak brutální bude celá hra, ale může dost věcí naznačit. Remake přináší jak nové smrti, tak nové animace. Hned vysvětlím. Když vezmu původní hru a budu brát v potaz pouze část s hlavním náměstím, moc velkých a zajímavých smrti se nedočkáme. Originál má v této části pouze jednu animaci smrti a to s dr. Salvadorem, který hlavní postavě úřízne hlavu, kdy pak postava leží v kaluži krve. Salvador v remaku má dvě nové smrti, ovšem nečekejte uříznutou hlavu. Ta tam právě vůbec není, pokud se ho nerozhodnou dostat do hry později, ale to si úplně nemyslím, jelikož by měl mít remake nějaký způsob cenzury a pravděpodobně se rozřezaného těla nedočkáme. Podle čeho soudím? Jedná z prvních smrti je, když Salvator sejme Leona zepředu. Vrazí mu pilu do břicha a prorazí ji skrz. Pak Leona rozřízne směrem nahoru a pila vyjde ramenem. Všude skříká hromada krve a hráč tak předpokládá, tě se Leon částečně rozpadne. To se ale nestane. Můžeme vidět sice rozřezanou bundu, ale Leon zůstane v celku a jen spadne na zem a mimo záběr. Další animací je smrt zezadu, kdy Salvador nabodne Leona, vyzdvihne ho a krev tak litá všude. Tato smrt je docela známá i z filmu. Nic extra nového. Co je však nové jsou smrti od základních nepřátel. V původním díle Leona pouze sekli a Leon se skácel k zemi a vydal vtipný zvuk, kdy naposledy vydechl. Tento zvuk už Leon v remaku bohužel nevydává. Remake však nabízí brutální animace v podobném stylu, jako Dead space, Callisto, Assassins creed. Ta se liší podle toho, jakou zbraň má nepřítel nebo jestli vás chytnou a škrtí. Začnem tím nejbrutálnějším. Když Leona chytnou kolem pasua vy už nemáte dostatek životu a někdo vás sekne, následuje Leonova poprava, kdy je držen na kolenou a druhá postava mu zasekne sekeru za krk, kdy začne až nerealisticky stříkat krev a druhou ránou mu useknou hlavu. Tato animace to trochu přehnala s krví a působí to dost komicky. Ale je to jediná scéna, kdy Leon přijde o hlavu. Další scéna je např, když Leona chytnou pod krkem. Tam nastane animace asi zlomení vazu a protrhnutí krku, kdy pak z něj lítá krev. Ovšem nic detailního tam není. Další animace smrti je od zmutovaného vesničana, který když Leona chytí pod krkem, parazitem mu projede hlavu. Také Leon může přijít o oči, které mu může někdo vypíchnout. Když Leona někdo územní pěsti, následuje scéna, kdy mu na několikrát bude rozdupnuta hlava, ovšem ve skutečnosti Leon o hlavu nepřijde, což vám může prozradit splašená kamera. Hra tak pouze dělá, že má Leon rozdrcenou hlavu a tento pocit má hráči navodit šplouchanec krve se zvukem rozdrcené lepky. Pak už jsou zde takové klasiky, kdy ho např někdo napíchne na vidle, Leon spadne na zem a následně mu někdo probidne zezadu krk. Nebo jednoduchá animace, kdy dostane sekerou nebo srpem do hlavy. Animace smrti hrajou spíše na extrémní krev, což občas působí dost jako taková karikatura drsné smrti. Hodně krve určitě nevadí, ale musí být dobře zpracovaná, ale zde je krev nekonzistetní. Když někoho střelíte, krve tolik není, jako když někoho seknete do hlavy. Působí to zvláštně, až kolikrát směšně.

Samozřejmě je zde zpracovaná i brutalita u nepřátel. Že někomu můžete podřezat krk asi všichni ví, ale dočkáte se i ustřelení končetin. Postava přijde o ruku nebo o nohu, kdy se následně plází po zemi. Nepřítele můžete i rozpůlit. Ustřelování končetin má svůj unikátní detail a to je parazit. Díky ústřelení těla zjistíte, jak Plaga vypadá v těle a věřte mi, že to je něco odborného. Doslova mám husí kůži, když o tom teď píšu. Pokud někomu nedělají dobře menší, ostré chapadlovité věci, jak vystřižené z filmu The thing, tak hodně štěstí při hraní.

Už příští týden dorazí remake do vašich počítačů a konzoli. Dokonce včera jste si již mohli přečíst a podívat se na velice pozitivní recenze. Osobně vám dopředu přeji příjemné hraní a ať vám dny do hry utečou stejně rychle, jako vaše peníze z účtu při koupi nové hry, kterou si stejně zahrajete až někdy v budoucnu, protože na ní nebudete mít čas. 😀

Přejít nahoru