Bramble: The Mountain King Demo
Tak schválně. Kdo slyšel nebo ví, o jakou hru se jedná? Já jsem se o Bramble: The Mountain King poprvé dozvěděl z FB streamů, který zachytil úsek z jezera, kde hlavní postava utíká před obrem, který se vynořil z vodní hladiny. Já mám z vody strach. Moje fantazie funguje až příšerně dobře a není problém si představit, že ve vodě pode mnou plave nechutná, velká obluda. Proto jsem byl dost touhle hrou okouzlen, jelikož vůbec nevypadala špatně. Její jméno jsem však neznal a nevěděl jsem tedy, jestli se jedná o projekt fanouška nebo o skutečný projekt malého týmu.Vlastně jsem neznal ani dostupné platformy, nedával jsem tedy hře moc pozornosti. To se změnilo, když jsem narazil na zprávu ohledně této hry na jednom nejmenovaném webu. A co je tedy Bramble zač?
Jedná se o horrovou hru, která je podobná Limbo, Inside, Little nightmare nebo Tale of two brothers. Bramble je inspirovaný severským folklórem. Naše hlavní postava bude pátrat po své sestře, kdy zároveň musí překonat svůj strach. Na jeho dlouhé cestě potká spoustu mýtických bytostí, kteří mu budou chtít pomoct nebo ho rovnou zabít. Podobně, jako v Little Nightmare, mají být nepřátele obří bossové, kterým musíte utéct, či se jim schovat nebo vyhnout. Hra vychází už 27. Dubna 2023 a na PS store je k dispozici demoverze, kterou doporučuji si zahrát.
Demo začíná záběrem na naší sestru, kdy v pozadí slyšíme nádherný ženský zpěv. Vzápětí se přesunem k naší postavě. Ta tak tak unikla smrti před jedním z mnoha bossu. Hlavního hrdinu zřejmě zachránil sluneční svit, po kterém náš nepřítel zkameněl těsně předtím, než byla náše postava rozmačkána. Chvíli na to se chopíme ovládání. Na začátku jsem byl trochu nejistý, jakou hratelnost dostaneme, protože první ovládání je pouhý script a naše postava chodí po tenké ruce obra, ze kterého vůbec nemůže spadnout, i když dělá, že se snaží držet rovnováhu. Bál jsem se, že půjde opět o triviální věc, kde nebudeme moc hru nějak komplexněji, ale tahle obava byla zbytečná, za což jsem opravdu moc rád. Naše první chůze ve slunečním dni je někde u lesa plných hříbů zelené trávy a květin. V dálce dokonce vidíme, jak se pasou zvířata. V tu dobu začne hrát nádherná hudba. Soundtrack bude určitě velkou doménou této hry. Je přímo úžasná. Díky tomu se můžete kochat přírodou v krásné grafice, u které si vývojáři dali záležet. Nejedná se sice o AAA grafiku, ale rozhodně budete spokojení. Jak už jsem psal výše, Bramble dost připomíná čtyři jmenované hry. Já si však myslím, že se tvůrci více přiblížili právě k Tale of two brothers a Little nightmare. Brothers vám bude připomínat samotný fantasy svět plný fantasy postav. Vše je obrovské nebo-li normální a hlavní postava je extrémně malá. Takže není problém si ve hře vylézt na ježka a přejít přes hlubokou vodu bezpečně na druhý břeh. Hlavní hrdina má dobré srdce a pokud může, všem okolo pomůže. Svět je také dost barevný a klidný. Ovšem do doby, kdy se ukážou prvky z Little nightmare a my se tak dostanem do hrůzy plné nebezpečí a děsu. Ty nastanou v době, kdy zachraníme malého skřítka. ( což je další prvek připomínající Nightamare, pač skřítci jsou zde také a v dost velkém množství. ) Hlavní hrdina najednou uslyší housle, kvůli kterým nebude moct ovládat své tělo a spadne do podzemní jeskyně. Zde už začíná větší důraz na hratelnost, jelikož to do té doby bylo pouhé zkoumání a pobíhání po lokaci. V jeskyni je velká tma a mužem si posvítit na cestu. Světlo se zde nesputí automaticky, jak mužem být zvyklí u jiných her, musíme zapnout světlo manuálně a držet tlačítko pro svit. Tohle se mi opravdu líbilo a mile překvapilo, protože čím více manuálního ovládání, tím lépe. Už jsem opravdu unavený z toho, jak se hry kolikrát pomalu ovládají sami. Také budete muset přeskakovat různé překážky. I když to ze začátku nebude úplně zjevné, skákání je zde dost důležité a v jeskyni dost využívané. Skok je zpracovaný moc hezky. Rozhodně se mi nestalo, že bych kvůli nešikovnosti hry někam spadl, vždy to bylo pouze mou vinnou. Naše postava není žádné nemehlo a umí se zachytit okraje, což vám kolikrát zachrání život, pokud minete zemi o 1 cm. I s touhle příjemnou pomůckou nemůžu říct, že by mi hra skoky nějak usnadňovala a hrála se sama. Určitě ne. Skákání v demu není nic extra těžkého, ale spadnout můžeme hned. Zábavná je převážně část u nestabilních platforem, kde musíme dočasně držet rovnováhu, aby s námi nespadla a čekat, dokud se k nám nedostane něco, na co můžeme skočit, popřípadě musíme platformu naklonit tak, aby jsme mohli přeskočit jinam dříve, než se s námi zboří. Dočkáme se i menšího šplhání a přikrčení. Šplh není nějak komplexní, alespoň ne v demu. Šplhat mužem na předem označená bílá místa. Zde je to spíše na efekt a není to nic obtížného. Skončíme na obří ptačí klec. Vyšplháme na její bok a odrazíme se na další klec, skálu nebo dopadnem na pevnou zem. „Obtížnost“ spočívá však někde jinde, kdy v omezeném čase musíte vylézt na jednu z klecí. Kvůli vaší hmotnosti se klec začíná propadat dolů a nezbývá nic jiného než včas přeskočit jinam. Přikrčení už má o něco důležitější funkci. Ať už se schováváte ve vysoké trávě před nepřítelem nebo někde u skály a vyhýbáte se smrtícím střelám. Jeskyně hezky odprezentuje děsivou část hry. Názorná ukázka není jen tma, ale krásně zpracované zvuky a obzvlášť u skřeků obřího monstra, které se prolínají jeskyní. Strach a napětí zde teprve začíná a nepustí vás do konce dema. Když se dostanete ven, opět hlavní postavu ovládne vrzání houslí a znovu ztratí kontrolu nad svým tělem. Jeho tělo ho dostane až k řece, kde skočí na list leknínu. V dálce uvidíme, kdo vydává tuhle nebezpečnou melodií. Velká, černovlasá, vychrtlá postava. Ta si okamžitě všimla, že se někdo pohybuje v řece a okamžitě se vrhla do vody a mizí pod hladinu. Hra nás chvíli nechá v napětí, ale zde už začíná akční část hry. Akce je ve hře důležitá, protože bude sázet na jedinečné a různorodé „souboje“ s bossy. Poté, co přeskáčeme bezpečně na jeden bahnitý břeh, čeká na nás ještě další skákání a to už skutečnou pevninu. Opět začneme skákat z jednoho listu na druhý a v tom okamžiku z vody vyleze monstrum. Ten nás bude chtít utopit. Začíná hra s časem a vše musíte uspěchat. Když se konečně dostanete na druhou stranu, ukáže se, že břeh je mělký a plný bahna. Brouzdáte se ze všech sil do bezpečí, ale za vámi se vynoří váš pronásledují nepřítel. Pro něj je břeh také moc mělký a rozhodne se aspoň za vámi plazit. Začne tak dost napínavá scéna a je to kdo s koho. Po úspěšném úniku se náš pronásledovatel rozhodne pro plán B. Opět si vezme housle. Tentokrát na ně nebude hrát, ale vytvoří prudkým vrznutím smrtící tlakovou vlnu. Musíme se schovávat za různé kamenné překážky a v omezeném čase probíhat z místa na místo. V další fázi jsou tlakové vlny tak silné, že z kopce budou padat kamení. Jim se budete muset při přebíhaní nejen vyhýbat, ale také je využívat, jako krytí, což není nic jednoduchého, protože balvany budou stále v pohybu. Když se mu nepodaří nás zabít ani houslema, dojde si pro nás osobně. Musíme se tak úkryt ve vysoké trávě. O něco později najdeme strmou vodu. Za námi se ukáže náš stalker a donutí nás do ní skočit. Ve vodě se musíme ve stylu Uncharted nebo Tomb raider, vyhýbat kamením a jiným překážkam. Na konci se dočkáme nečekaného zvratu. Ukáže se, že pronásledovatel je nám pořád v patách a v momentě se nás zmocní. Na konci oba dva spadnout z velkého vodopádů. Pokud budete chtít vědět , jak děj bude pokračovat, musíte počkat do 27. dubna.
Demo se mi velice líbilo a přesvědčilo. Na hru se nemůžu dočkat a opravdu doufám, že se povede. Od Bramble neočekavám dlouhou hratelnost. Tento druh her nebývá moc dlouhý. Čekám od ní jedinečnou akci, kdy se pokaždé bude dít něco jiného a vývojáři si pro nás přichystají nové a nové věci pro každou část hry. Herní mechaniky nebudou světoborné, pro hru však budou dostačující. Hudba byla v demu nádherná a snad se vydaří i příběh, bez kterého by hra neměla ani smysl. Pokud vás článek zaujal, rozhodně neváhejte a běžte si demo zkusit sami. Demo je 30 minut dlouhé a mělo by vám ukázat to hlavni, co potřebujete vědět. Přeji příjemnou zábavu.