Assassin´s creed: Mirage. Rozbor gameplaye a můj názor. Skutečně se jedná o návrat ke kořenům?

Před nějakou dobou nám byl ukázán první gameplay z Assassins creed: Mirage. Díky tomu si můžeme detailněji prohlédnout hru a zjistit, co od ní můžeme čekat. Já se k tomu bohužel dostal až nedávno, jelikož úplně nebyla chuť a ani čas. Pokud vás však zajímá můj menší rozbor videa, a zároveň vás zajímá názor fanouška starších dílů, který se na Mirage těší, tak určitě budu rád, když si článek přečtěte.

Do článku jsem doplnil i nejnovější informace, aby byl co nejvíce aktuální.

Úvod nám ukáže první pořádnou ukázku parkouru a krátké honičky městem. Basim měl za ukol zabít cíl, který se potuloval ulicí a byl zřejmě nějakým vedlejším kontraktem pro hru. Po zabití hlavního cíle se Basim vydává na útěk, protože je pronásledován vojáky, které setřese pomocí dřevěného lešení, které spadne do cesty. Následuje chvilka parkouru. Ten vypadá dobře. Město má teď nabídnout domy, které mají být blíže u sebe a tak bude mít hráč více prostoru si zaskálat a vybrat si možnost, jestli půjde po zemi nebo po střechách. Jen animace vypadají trošku zvláště, kdy ty skoky a různé přeskakování nejsou moc plynulé a nenavazují na sebe úplně dobře a zatím každý skok vypadá dost sekaně, což se ještě může změnit, protože prezentace vycházela z rozpracované verze.

Dále nám bude představena tajná základna, která se nachází na střeše, jako to bylo v Assassins creed 1. Zde uvidíme úplně první filmeček. O něm tolik říct moc nemůžu, jelikož toho moc neukazal a jednalo se pouze rozhovor. Kamera zde byla jednoduchá, ale vypadá a fungovala dobře. Díky filmečku si můžete detailněji prohlédnout postavy a především oblek postav, jejich textury, brnění, spoustu jemně rozanimovaných ozdůbek, který oblek obsahuje nebo Basimovu ozdobenou kapuci. Basimova kapuce by mohla být o něco delší, aby trochu zakrývala jeho tvář, protože takto mu každý vidí do obličeje, zároveň nepůsobí nijak tajemně a celkově ja pak kapuce úplně zbytečná. Jinak design kostýmů je skvělý a dost detailní. Barvu svého obleku budete moct měnit.

Čeho si můžete všimnout je ženská assassinská postava. Ženská protagonista byla představena už v traileru, ale je to jedna z věcí, co nějak podkopává lore AC1. V prvním dile se v něm neukázala žádná žena, jako zabiják, jelikož se více zaměřovala na historickou přesnost. S ženskou assassinkou přišla až sága s Eziem. Dokonce mužem vidět v Revelatios, kdy v Eziově době vidíme ženské i mužské assassíny, ale pokud se vrátíme zpět do minulosti za Altaira, opět se role zabijáků chopí pouze muži, což byl moc pěkný detail a zároveň si tehdy Ubisoft ještě se ságou nedělal, co chtěl. Rekrutování ženských postav se ukázalo už na konci AC: Origins, ale tahle věc se v Mirage mohla v pohodě přepsat a navázat více na původní dílo. Bohužel se nestalo.

Další věc je vybavení. Basim si u obchodníka může koupit různé pomůcky. V prvním gameplay traileru byla představena kouřová bomba, což opět v loru mění dost věcí. Mirage nabídne spoustu různých bomb. Dále tu máme i flusačku, se kterou můžete uspat protivníka, ale můžeme vidět i možnost vylepšení v podobě jedu nebo šipky, která v nepříteli vyvolá nekontrolovatelný vztek. Zde se opět kašle na lore a další historickou přesnost. Assassini neměli žádnou střelnou zbraň a své oběti zabíjeli vždy zblízka. Byl to jeden z důvodů, proč z AC1 byla odstraněna kuš, která byla vidět v CGI scéně a v traileru, popřípadě u prvního gameplaye. Vše bylo odstraněno právě kvůli zachování historické přesnosti a to samé s jedy. Éra střelných zbraní s jedy začala až v Assassins creed 2, pokud nebudu počítat Altaira a jeho pistol, se kterou dostal celý Masyaf opět pod svá křídla, což bylo téměř na konci jeho života.

Následně si na nástěnce můžeme vybrat jednu z několika misí. V Mirage bude mít možnost plnit úkoly nelineárně, což připomíná právě první díl, kde si téměř v každé sequenci múžete vybrat, do jaké země se vydáte nejdříve a koho zabijete jako první. Zde bohužel nevím, jestli se jedná o hlavní nebo vedlejší úkol. Při výběru mise je vypsaná odměna za její splnění a ty jsou v podobě různých surovin. Také budete moct dělat menší výzvy, kdy vám pokaždé bude řečeno, jak danou misi splnit. Tuhle věc všichni fanoušci moc dobře znají a poprvé se tento prvek ukázal v AC: Brotherhood.

Na krátkou chvíli si můžete prohlédnout město. Vidime jen malou část, ale vypadá opravdu dobře, a zároveň je to jedna z věcí, kterou Ubisoft u Assassins creed umí opravdu skvěle. Město bude tentokrát o něco menší a má se rozlohou přiblíží Konstantinopol z AC:Revelations.

Můžete si všimnout barevnosti města, která je plná slunečního svitu. Pokud máte rádi AC:Origins, respektive jeho zmiňovanou barevnost, tak Mirage vám padne do noty. Pokud však budete chtít o něco temnější atmosféru, můzete si zapnout filtr, který celou hru hodí to šedého odstinu, jako to bylo v prvním díle. Ja musím tedy podotknout, že tento temný filtr byl použit pouze v Acre a v místě, kde jsou křížáci a tempáři, popřípadě ve finále. Damašek a Jeruzalém jsou slunečné a barevné, jako Bagdád, což je menší paradox.

Na konec se ukáže hratelnost. Vrací se ovladatelný dron v podobě orla, který má za úkol najít cíl a prohledat okolí. Tentokrát by orel neměl označit všechny nepřátele v okolí, ale pouze hlavni cíl. Letecký průzkum vám stíží stráže na věži, kteří orla budou chtít sestřelit a vám nezbude nic jiného, než nejdříve věž vyčistit. Vrací se stealth. Ten byl ve Valhalla dost upozaděný a přednost dostala akce. Zde bude stealth velice důležitý. Tichý postup nebude nějak chytrý, ani komplexní, ale spíše opět dost jednoduchý a primitivní. Samozřejmě se vrací šestý smysl, který vám označí nepřátele v okolí, opět se budete ukrývat v křoví, z kterého je vše vidět a slyset, ale stráže na to nereagují. Pomocí flusačky budete uspávat nepřátele a odvracet pozornost jiných stráží. Efekt uspání vypadá dost podivně. Jen, co jeden ze stráží dostane uspávací šipku, okamžitě začne omdlévat. Působí to divně, moc uspechaně a raději bych viděl, jak látka proudí do těla a strážný pomalu odpadá. Místo toho odpadne dříve, než vůbec ucítí nějaké štípnutí. Ano, takto to vypadalo i ve starých dílech, krom AC2 a Brotherhood, ale čekal bych, že si dají s detaily více záležet. Dále se ukáže v praxi i jedna z bomb, která má odvrátit pozornost svým hlukem, a vy tak můžete zneškodnit protivníka, ale zároveň to opět ukazuje, že umělá inteligence není nijak chytrá. Jeden z dalších způsobu ulehčení je házení nože na nepřítele, který vás právě uviděl, jak jste někoho zabili. Tato mechanika se využívala převážně ve Far cry sérii, přesněji od třetího dílu, kdy zabijete někoho zezadu a zároveň budete mít možnost hodit nůž po nepříteli, který je zrovna poblíž, a zneškodnit tak několik cílů najednou. Pravděpodobně se bude jednat o část schopností, které si budete moct vylepšovat.

Mirage bude obsahovat stromy dovedností. Ty nebudou nějak moc velké a obsáhlé, ale nabídne klasiku v podobě vylepšení v boji, bomb a lékáren, nebo se zaměří na stealth.

Z čeho mám radost, tak je návrat davu, ve kterém se můžete schovat a splynou s ním. Když se Basim jde schovat mezi menší dav, řekne jim, ať se chovají jako obvykle. Jestli bude takto komentovat i v plné hře, to zatím nevím a necháme se překvapit. Nebylo by poprvé, kdy se taký hezký detail ukázal pouze v demu, ale do plné hry se nedostal. Např u AC4, kdy Edward s NPC pil alkohol a bavil se s nimi, ale v plné hře u nich jen stál. Také se vrací zneškodnění několik cílů naráz. Když jsem psal dojmy z prvního traileru, zmiňoval jsem v něm tento prvek, který by měl být pravděpodobně další dovednost, a zde vidíme, jak bude fungovat. Stačí si označit několik cílů, které jsou od sebe pár metrů a vraždy mohou začít. Bohužel to nevypadá nějak extra dobře, protože to vypadá, že Basim využívá teleport, kdy při zabití jednoho nepřátele se automaticky dostává k druhému a jeho postava zvláštně problikává a glitchuje, což připomíná právě zmiňovaný teleport. Tento způsob popravy byl už v AC: Odyssey, tam však hlavní postava měla aspoň animaci, která k cíly doběhla a zabila. Tahle věc celkem dost lidí na internetu zklamala a nechápou tohle rozhodnutí vývojářů.

Následuje zabití hlavního cíle. Zde si můžete naplánovat vraždu a útěk, kdy si například hodíte nášlapnou bombu do místa, kde by se mohl ukázat nějaký ze strážných a zabránil by vám v útěku.

Po zabití cíle se ukáže něco malinko ze souboje v podobě výkrytu mečem a následným zneškodnění strážného. Odraz útoku vypadá opravdu hrozně. Basim má celou dobu meč v pochvě, ale z ničeho nic měl meč v ruce, aby mohl odrazit nepřátelský útok.

Z této prezentace se moc o souboji nedozvíte, naštěstí existují záběry, kde se můžem na souboj podívat o něco blíže. Víme, že souboj tentokrát má být těžší a nemá být lehké sejmout několik protivníků naráz. Na první pohled vypadá úplně stejně, jako z nejnovější AC trilogie ( Origins, Odyssey a Valhalla) Zůstává zaměření na jednotlivého protivníka, animace při pohybu v souboji také dost podobné, ale důležitost zde dostává vykryt a protiútok. Z videa vypadá, že by se nemělo jednat o nějakou obyčejnou sekačku, ale budete se muset na souboj více soustředit. Také budete muset využívat úskoky.

Zpět k původnímu videu. Zde už pouze následuje útěk a tím prezentace končí.

Co bych chtěl ještě zmínit, tak je krev. Krví se zde moc nešetří, zároveň se to s ní nepřehání. Ale musím říct, že vypadá opravdu zvláštně. Při zabití skrytou čepelí, se krev chová jak voda a divně stéká po ruce. Kaluž krve vypadá strašně. Jen nějaká ošklivá textura, která se u mrtvého těla prostě objeví. Stejně to měl Origins i Odyssey, což je smutné, že s tím nikdo nic neudělal. Osobně bych jí úplně odstranil ze hry, protože to nevypadá o nic více brutálně, ale spíše směšně.

V tomhle článku vám může připadat, že Mirage dost kritizuji, ale s píše se snažím jen popsat moje dojmy ze hry, u které nám bylo řečeno, že se vrací ke kořenům. Zatím můžu říct, že Mirage se spíše přibližuje ke kořenům, ale nevrací se k nim. Je škoda změny loru v podobě zbraní a pomůcek, které v AC1 nejsou.

Z prezentace si odnáším i pozitivní věcí. Stále se na hru velice těším, i když už ne tak, jako předtím. Stále doufám, že se hra povede a po dlouhé době si zahraju opět dobrý díl.

Přejít nahoru