Rozbor nové verze Until Dawn

V únoru roku 2022 proletěla světem zpráva, že se chystá remake hry Until Dawn, která vyšla v roce 2015. Tato informace se potvrdila téměř o dva roky později na posledním State of Play, kde se o oznámení nové verze spekulovalo kvůli unikům.

Vylepšenou verzi má na starost studio Ballistic Moon a vyjde pro PS5 a PC. Tentokrát však hru nebude pohánět engine Decima, známí především díky sérii Horizon od tvůrců Guerrilla Games, kteří tento engine zároveň vytvořili a později si ho vypůjčil i Hideo Kojima pro svůj tehdy nový titul Death Stranding, ale nahradí ho Unreal Enginu 5.

Můžeme čekat hned několik novinek.
Kromě hezčí grafiky, lepších animací a efektů tvůrci slibují jakousi emociální hloubku. Lepší zvuky a kamera, která má být nyní z pohledu třetí osoby, což zřejmě znamená, že bude snímat záda hlavních postav. To je jedna z výrazných změn, jelikož původní kamera byla fixní, jak to znáte např. u starších Resident Evil her. S něčím podobným se už pracovalo u The Quarry, kde se fixní střídala s klasickou. Až v u Devil in Me se tvůrci rozhodli pro pohled ze třetí osoby.
Dojde také na rozšíření příběhu a nový soundtrack.

Osobně nejsem nadšený z nové kamery, jelikož je nudná, generická. Už v The Quarry moc dobře nefungovala. Dřívější fixní kamera byla více hravá, filmová a lépe vykreslovala atmosféru, kde jste nikdy nevěděli, jestli postavy někdo sleduje.
Také nejsem fanoušek nových soundtracků. Remake by se vždy měl držet těch původních. Nové bych uvítal jenom, kdybych měl možnost výběru mezi starou a novou verzi hudby.

Jedná se spíše o teaser trailer, kde vidíme několik rychlých sestřihů úprku a paniky postav. Také pár záběrů na místa, která navštívíme a pro děj budou důležitá.

První scéna zachycuje chatu hlavních protagonistů. Jedná se o začátek hry, kde naše parta vyvede špatný vtípek na jejich kamárdu Hannu, která následně uteče do lesa. Už z prvních záběrů na chatu vidíme větší rozdíl. Je zde více stromů a také nové propracovanější světlo.

Z chaty vyběhla Beth, aby se vydala do lesa hledat svou sestru Hannu. Vše pozoruje neznámá osoba s mačetou. Osobně teď nevím, o jakou část hry jde, protože scéna zachycující postavu s mačetou je ve hře párkrát, ale jelikož se první část traileru skládá pouze z prologu, řekl bych, že jde tedy o začátek hry. Důvod,m Proč o tom tak přemýšlím je, Protože nová verze vypadá jinak. Původně stalker stál asi z boční části chalupy a díval se do oken horního patra. Nová verze však zachycuje úplně jiné místo s dřevěnými schody a osvětlením. Možná se jedná o pozměněnou lokaci nebo pouze více upravenou.

Po chvíli se obě dívky znovu shledají. Následně je však něco vyděsí a vydají se na útěk. Zde vypadá vše úplně totožně, až na menší detaily, jako animace, kdy Hannah má v nové verzi sevřenou ruku v pěst, zatímco v nové lehce pootevřenou, popřípadě jsou akční části více rozmazané. Řekl bych, že se má jednat o filmový efekt.

Vlasy zřejmě dostanou větší péči, jelikož jim při útěku vlajou. Přibylo opět více objektů, převážně stromy. Nově vytvořená lokaca i hezčí efekt padajícího sněhu. Vše je teď také mnohem tmavší.

Ruce držících se sester jsou detailnější. Například kostní výběžek teď není ozubený, ale pěkně zaoblený. Hůře však vypadá bunda Beth, která je téměř netknutá, zatímco v předešlé verzi byla špinavější. Svetr je však detailnější a víc chlupatý.

Následuje pár děsivých a ikonických míst, jako dům pro panenky, telefon položený ve vaně napojený na sluchátka, kde Sam, jedna z protagonistek, si užívá koupel a nesmí chybět ani smrtící pila. Dále připoutanou Ashley, kterou hned v dalším záběru drží její kamarád Chris, zakrývající její oči, aby se nedívala na rozřezané tělo. Tady se nic zásadního měnit nebude.

Vyděšená Sam slyší hlas vraha vycházející z reproduktoru odpočítává vteřiny, než se ji vydá zabít. Rozdíl je především v barvách. V Until Dawn dominoval modrý filtr. Nová verze zřejmě vsadí na realistické barvy, což je trochu škoda. Detaily obličeje tady zatím neřeším, jelikož fotky nejsou v plné kvalitě, respektive možná jsou, ale Motion blur mi neumožňuje zachytit fotku v lepší kvalitě.

U posledních dvou fotek máme asi ten nejkvalitnější pohled na různá vylepšení a změny.
Začnu s maskou vraha. Ta je nyní mnohem děsivější. Textury masky jsou ošoupané a špinavé. Vlasy více mastné. Dásně a zuby zase krvavější a realističtější. Hůře jsou na tom více viditelné oči. Ty nyní nepůsobí tak démonicky a prázdně. Ale tmavé pozadí za postavou vypadá dobře.

Tohle je moje nejoblíbenější část traileru, protože je zde dost změn. Díky pomalému záběru a kvalitnímu obrazu jde vše vidět mnohem lépe. Sam se otáčí za neznámým skřekem. Samozřejmě je patrný rozdíl v barvách, úhlu kamery i pozice postavy. Originál na mě působí zajímavěji, co se týče atmosféry, stylizace, stínu i úhlu kamery. Ovšem u remaku se mi dost líbí skvěle zpracovaná mimika. Ta zde není samozřejmě vidět, ale můžete se sami přesvědčit v ukázce.

Podle dosavadních informací i prvního krátkého teaser traileru jsem poněkud zklamán. Myslím si, že remake Until Dawn doplatí na zbytečnou předělávku téměř „nové“ hry. Tvůrci se sice snaží držet předlohy, ale zatím mám strach. Vytvořit znova to samé se nemusí podařit. To převážně proto, že hra je z roku 2015. Ať už je řeč o stylizaci nebo dokonce změněné kameře, která zřejmě už nebude fixní a hra tak přijde o tu hororovou atmosféru a zajímavé filmové úhly. Bude těžké vylepšit dílo, které už samo o sobě vypadá téměř dokonale. Něco podobného se dělo u The Last of Us Part 1, jen s tím rozdílem, že v něm hrála důležitou roli i hratelnost. Ta se v nové verzi vylepšila. PS3 verze Part 1 vyšla v roce 2013 a v roce 2023 remake na PS5, který vypadal ještě lépe než Part 2 na PS4. Rozdíl byl tedy dvougenerační. Until Dawn je převážně film, kde postavy z hlediska hratelnosti pouze chodí. Je o dva roky mladší a graficky mnohem hezčí, než právě PS3 verze Last of Us. Budu však tvůrcům držet palce a na novou předělávku se určitě těším a vyzkouším jí.


Přejít nahoru