První dojmy z demoverze hry Stellar Blade

Ke konci března vyšlo demo pro novou PlayStation 5 exkluzivitu. Stellar Blade vychází už 26.4. Já si tak poprvé mohl vyzkoušet, jak se hra bude hrát a o jaký žánr přesně jde, protože z počátku mi přišlo, že se jedná o korejský Dark Souls/Sekiro a tedy nic, co by bylo pro mě. Vývojáři v rozhovoru řekli, že se inspirovali převážně u Devil May Cry, Bayonetta, God of War. Nyní můžu říct, že to tak skutečně je a nejde o žádný soulslike nebo Sekiro-like, i když to má nějaké menší prvky z těchto her, ale nic, co by vám kazilo zábavu.

Hlavní menu je dost obyčejné. V pozadí vidíte hlavní hrdinku z profilu, zatímco hraje krásná a uklidňující hudba, tedy přesný opak toho, co hra skutečně nabízí, což je akční nářez plný krve. Z videa se mohlo zdát, že půjde o nějaký hardcore titul, ale ve skutečnosti se jedná o běžnou hru pro všechny, která však potřebuje svou větší dávku pozornosti od hráče, jelikož s prstem v nose ji tak jednoduše zase zahrát nejde, i když paradoxně ta možnost tady je. Hra vám totiž nabídne dvě obtížnosti: Easy a Normal. Easy je pro hráče, kteří si chtějí užít příběh a dává vám mnohem více šancí než právě Normal, kde to už chce trochu snahy, ale není to něco nepřekonatelného. Poškození na Normal jsou sice vážnější, ale ne fatální, takže se nemusíte bát, že hlavní postava Eve vydrží málo. Hra tím pádem není nijak frustrující. Tedy žádná SoulsLike obtížnost.
Je důležité také říct, že ani easy mód vám nedá dle dema vše úplně zadarmo.
Co jsem tak zjistil, tak zde existují i klasické checkpointy a smrt není nijak fatální.

Prolog

Demo by nemělo být nějak speciálně upravené a má se jednat o první hodinu hry.
Začíná útok na planetu Zemi, respektive její znovuzískání lidmi, kteří byli kdysi dávno vyhnáni po napadení nepřítelem jménem Naytiby. Ti jsou nyní obyvateli Země. Změnit se to snaží vysadková jednotka, do které patří právě naše hlavní hratelná postava EVE.

Asi bych začal zpracování filmečků, které vypadají opravdu velice dobře. Ať už jde o záběr vesmírné bitvy, různé kamerové úhly nebo akční pasáže. Navíc filmečky plynule navazují na hratelnou scénu. K tomu přispívá i moc pěkně zpracovaný grafický kabátek. Nejedná se sice o next gen, ale je více než uspokojivý. Ať už jde o paletu barev, zpracování světla nebo různé efekty. Je škoda, že mimika postav trochu zaostává a nevidíme tak plnohodnotné emoce. Je to taková menší vada na jinak pěkném pozlátku.

Z vesmírné lodi jsou tedy vystřeleny moduly, ve kterých se nachází naše bojovnice ( Z nějakého důvodu jsou všichni vojáci ženy) včetně Evy. Její modul byl však poškozen nárazem jiného zničeného modulu a všechny ovládací funkce jsou tak nefunkční. Eva najednou narazí do země, kvůli čemuž utrpí menší zranění. Dveře nejdou otevřít. Zde se chopíte prvního menšího ovládání v podobě QTE, kdy se budete snažit dveře otevřít, ale marně. Ano, hra bude obsahovat QTE, které se objeví například u dokončovacích úderů u bosse. Není jich mnoho. Co jsem viděl a měl možnost vyzkoušet, tak se na vás nebude hrnout zástupy několika tlačítek naráz, ale vždy pouze jedno s dostatečně dlouhým časovým intervalem, který uvidíte díky časovému kruhu. Takže žádný velký stres. Selhání v QTE neznamená vaši smrt, ale budete muset s bossem znovu bojovat. Nepřítel však bude mít už jen čtvrtinu života, takže celý souboj opakovat nebudete.

Na pomoc nakonec dorazí velitelka jednotky, Tachy. Pro Prolog je Tachy velice důležitou postavou, která už má bojové zkušenosti a ví, co a jak. Pomocí dalšího QTE pomůže dostat Evu z modulu, kdy následuje moc pěkný kamerový záběr na naší hlavní hrdinku.

Hned poté se dostáváme do plnohodnotné hratelnosti. Prolog je jeden velký chaos plný bitev, krve, výbuchů a monster. Ať už menších, tak těch gigantických. O všech můžu říct, že vsechny stvůry snad vypadli ze světa H. P. Lovecrafta. Obzvláště ta houbovitá obrovská nestvůra v pozadí. Design příšer je neskutečně povedený. Jsou detailní, někteří až opravdu nechutní a strašidelní. Vůbec bych se nebál je hodit do hororových her, jelikož by tam určitě měli úspěch.

V prologu se naučíte základní věci pro útok, sprint, obranu i nějaké speciální schopnosti, abyste mohli v klidu porazit prvního a celkem lehkého a pomalého bosse. Dostanete i první lékárničku a instrukce, jak ji použít. Dost se mi líbilo, jak vývojáři přemýšlí ohledně použití lékárničky v tutoriálu. Ve většině případů při prvním hraní schytá hráč pár ran. Hra s tím počítá, takže lékárničku, kterou EVE dostane, člověk využije. Jenže když hru budete hrát znovu, tak se stane, že všechny protivníky vyřadíte bez jediné újmy na zdraví, ale přesto EVE dostane lékárničku pro zlepšení zdraví. Vývojáři však zde vymysleli to, že EVE je zraněna kvůli pádu modulu a její exoskeleton je porouchaný. Získání lékárny tedy dává smysl, i když nejste nějak více zranění od nepřátel. Je to takový pěkný scénaristický detail.

Po pár minutách na bitevním poli hratelnost osvěží minihra. Tachy a EVE se musí dostat na místo setkání, ale do cesty se jim hrnou překážky v podobě padajících ohnivých koulí a kusů zničených lodí. Zde poprvé můžete sprintovat. Padající ohnivé objekty jsou označené velkou červenou ikonkou na zemi a vám nezbývá nic jiného, než se všemu vyhnout. Dost osvěžující změna hratelnosti. Těchto podobných pasáží bude zřejmě více, jak se ukázalo v traileru.

Až dorazíte na místo určení, konečně se setkáte se zbývajícím týmem. Než k nim dorazíte, tak na přeživší tým spadne obrovská zničená loď. Zbývají už jen EVE a Tachy. U EVE jde vidět, že se psychicky rozpadá a zřejmě to od začátku nebude neohrožená a sebejistá bojovnice, což by bylo pro příběh fajn. Uvidíme, jak si s tím scénárista poradí. Podpořit ji musí její velitelka Tachy. Nic je nenechá si vydechnout a vzápětí obě čelí obrovskému nepříteli, což je váš první boss.


Ten není nijak složitý a krásně se na něm naučíte perfektní vykrýtí. Souboj je krátký a po jeho poražení dorazí další a tentokrát mnohem těžší nepřítel. Parádně designově vypadající okřídlená Alpha Naytiva.

Ta srazí EVE, která není schopná boje. Tachy při pokusu ji zachránit přijde brutálním způsobem o život. Zde prolog končí a je představen název hry.

Kapitola 1 – Souboj, průzkum, plavání, skákání

Následující scéna nás zavede do města Xion, což je poslední zbývající město na Zemi. Není vysvětleno, odkud se tam vzala EVE a mužská postava jménem Adam, což ze začátku z hlediska výpravy vypadá trochu zvláštně, ale později se vše vysvětlí.
Adam vás vysadí do polozříceného místa zarostlého trávou a stromy. Zde opět převezmete kontrolu nad vaší postavou. Město je velmi pěkně zpracované. Vegetace se mi zde opravdu líbí. Všude se válí nějaký nepořádek nebo pozůstatky původní civilizace. K tomu všemu ještě prší, což z města činí ještě smutnější místo. Než se však pustíte do průzkumu, je dobré se podívat do vašeho „inventáře“ plného zajímavostí. Najdete v něm například informace pro větší pochopení a rekapitulaci o vaší současné a minulé misi. Také zde najdete strom dovedností, kde si zopakujete všechny vaše odemčené dovednosti. Vylepšovat je budete moci pouze z jednoho speciálního místa. Další zajímavou věcí je databáze. Zde si přečtete všechny informace o postavách i monstrech, což krásně vybarví a oživí herní svět a člověk nemá pocit, že zabíjí něco, co nemá svůj význam. Další užitečnou věcí je manuál. Ten se hodí pro případ, že si chcete připomenout vaše útoky.
Pak už zbývá jen jedna praktická věc. Přepínání modifikací ve vašem obleku ovlivní váš styl a účinnost v boji. Popřípadě si budete měnit vaše oblečky získané ve hře.

Kromě souboje je důležitý i průzkum. Ten zde není jen tak, aby byl, ale dokáže skrývat dost užitečných věcí a místa se musí pořádně prohledávat. Nejčastěji hráč nalezne bedny. Ty jsou různě po lokacích a ukrývají drobné předměty, které slouží jako platidlo apod. Abyste předmět získali, musíte držet tlačítko pro sběr. Sbírání věcí není automatické, ale vše děláte manuálně, což jsem rád uvítal, jelikož mám větší pocit, že hru ovládám.

Další skvělá funkce je možnost plavání a potápění. Zpracování vody se mi moc líbí. Po vodou se většinou nachází speciální bedna, která přinese už o něco vzácnější předměty.


Hledání různých kódů pro otevření mechanickýchvojenských truhel nebo příběhových dveří. Ty se vždy nachází u mrtvých vojáků, kteří se povalují různě po lokaci. Kromě kódu naleznete také jejich spisy pro rozšíření loru a děje. Kód se skládá z různých písmen a po jeho získání ho stačí vyťukat do kláves. Je na vás, jestli ho pouze opíšete nebo si procvičíte paměť tím, že si ho zapamatujete a zadate ho po paměti.

Kromě padlých vojáků se různě v ulicích nachází i padlé bojovnice podobné EVE, kdy do sebe vložíte jejich vzpomínky. Ty slouží jako upgrade pro vaše životy nebo více energie pro speciální útoky. EVE kromě potápění umí také šplhat po zdi. Takže je fakt důležité se dívat všude. Spousta úkrytů je fakt dobře schovaných. Samozřejmě místa, na které se dá vylézt, jsou opět označené barvou. Ta je však občas špatně viditelná a není hned zřejmé, kam máte jít, za což jsem rád. Stalo se mi, že až po třetím hraní jsem našel sochu, na kterou šlo vyšplhat a mohl jsem tak získat nějaký menší předmět navíc. Je fakt skvělé, že design hry je navržen tak, aby šlo všechno poctivě najít vaší trpělivostí a všímavostí. Vývojáři myslí na vše a to i na hráče, kteří úplně nemusí průzkum. Pro ně existuje skener. Ten odhalí vše kolem vás. Ať už jsou to skryté předměty, tak i nepřátelé nebo cestu k cíli. Pokud ale tohle nechcete používat, nemusíte a vše včetně vaší cesty lze najít i bez něj. Ze začátku lze také narazit na telefonní budku. Ta neslouží podobně jako u DMC5, kdy k vám dojede kámoš v karavanu a nabízí vám různá vylepšení a věci pro koupi. Budka slouží k cestování. Zřejmě se do starých lokací budeme vracet, což by dávalo smysl, protože jsem v jedné části nemohl otevřít jednu vojenskou bednu. Buď jsem nenašel klíč nebo ji v tuto dobu otevřít opravdu nemůžu.

Z posbíraných věcí určitě chcete i něco utratit a vylepšit. K tomu slouží speciální tábory, kde si nejen vylepšíte výbavu, ale také dobijete životy. Něco podobného se vyskytuje i v reimaginaci Final Fantasy 7. Naleznete zde židli s dvěma automaty a gramofonem. Jeden automat slouží k dokoupení užitečných věcí. V demu jsem narazil například na různé druhy lékáren a dokonce i na výbušniny v podobě granátů. Druhý automat je pro vylepšení vašich schopností. V něm si povinně vylepšíte systém uhybání a teleportování se za nepřítele. Ostatní jsou jen na vás a případné nové schopnosti lze vyzkoušet v tutoriálu. Vylepšení postavy značně zlepšují hratelnost. To si povíme za chvíli.
Židle slouží k doplňování životů a ukazují se zde prvky Souls her. Po vašem odpočinku a dobití vaše zdraví se celá lokace restartuje a objeví se znovu nepřátelé kolem vás. Právě v prvním nalezeném kempu se spustí filmeček vysvětlující, proč je EVA stále živá.
Po smrti Tachy se o pár sekund později objevil právě Adam, který ji tak tak vytáhl ze spárů oné okřídlené bestie.Scéna tak ukazuje, co EVE trápí a že neúspěšnou misi a mrtvou Tachy má stále v hlavě.
Tábor funguje podobně jako bezpečná zóna v Resident Evil hrách. Spustí se relaxační hudba a myslíte chvíli na něco jiného. Hudbu lze změnit pomocí gramofonu.

Jak jinak vyzkoušet vaše vylepšené schopnosti, než jít zabít pár krvelačných příšer. Ačkoli je Stellar Blade hack and slash, rozhodně se nehraje jako stará God of War série, poslední Castlevania nebo Bayonetta. Souboj se více zaměřuje na jednoho nepřítele. Pohyby protivníků je nutné si zapamatovat, aby byli co nejefektivněji poraženi bez většího újmu vašeho zdraví. Zde to jde více do Sekiro stylu, takže odrážení útoku je hlavním cílem. Jsou tři způsoby. První. EVA se může libovolně bránit. Ovšem penalizací je, že dostáváte menší poškození a nevyplatí se tohle dělat často.
Druhá. Pokud nechcete ztrácet životy, je nutné útoky odrážet jednoduchou obranou. Stačí se kryt chvíli před tím, než nepřítel úderi.
Třetí způsob je perfektní odražení. Rozdíl mezi jednoduchým a tím perfektním je to, že tlačítko pro obranu zmáčkněte opravdu těsně před tím, než se k vám zbraň nepřítele přiblíží. Je to sice těžší, ale za odměnu dostáváte za každý perfektní krytí možnost využít smrtící speciální útok. Dobré také je, že pokud se vám nepodaří perfektní krytí, stále se počítá to jednodušší a tak neztratíte žádné životy. Všechny tři fáze obrany mají specifický zvuk, takže víte, jak se vám daří v obraně a jaký styl se vám podařil použít a popřípadě, jestli jste přišli o životy aniž byste se dívali na bar s životy. Nechybí ani úskok. Ten si povinně vylepšíte ve vašem stromu dovedností a je to velice užitečná věcička. Dle mě je tedy těší využívat, protože i zde existuje perfektní úskok. Pokud se vám však nepovede, tak dostanete ránu. Je proto dobré znát pohyb nepřítele, popřípadě je využívat v situaci, kdy je tento pohyb nejvhodnější. Hodí se i tehdy, když na vás hra chystá léčku v podobě monstra číhajícího za rohem úzkého koridoru. Jakmile do něj vejde, okamžitě na vás zaútočí. Útok je tak rychlý, že perfektní úskok je tak lehčí provést.Musíte si tedy dávat pozor, kde všude chodíte, a zbytečně do každé úzké uličky nevběhnout zbrkle, protože nepřítel může být někde schovaný a každý život a lékárna se vám bude hodit, tak je zbytečně nevypotřebujte. Pokud však používáte skener, tak vás nic nepřekvapí. Také na konci dema získáte schopnost se teleportovat za bosse. Tohle ale nelze využívat běžně, ale pouze v případě speciálního útoku označeného modrým světlem. Něco takového nelze vykrýt a musíte využít právě tyto speciální pohyby.
Samozřejmě hlavním lákadlem je především sekání monster na kousky. Soubojový systém oplývá možností několika kombinovaných úderů pomocí dvou tlačítek. Určitě si vyzkoušejte a zjistěte, jaké kombinace tlačítek vám vyhovuje nejvíce a co s nimi jde udělat. Máte k dispozici i rychlý silný úder pomocí vašich trisek. Ty se pokaždé musí dobít, ale tento útok není jinak neomezený. Jak už jsem psal výše, tak otevírání si schopností dost mění hratelnost. Ze začátku se může zdát, že je souboj velice pomalý. Vlastně i trochu je. To se však změní s vaším upgradem. Já si například vylepšil jeden dost užitečný útok, kdy po perfektním bloku můžu využít sek, kdy se zároveň dostanu nepříteli za zády. Pomocí trojúhelníku se odrazím a udělím další užitečné poškození a k tomu ještě využiju své trisky k dalšímu silnému seku.

Takto o něco silnějšího nepřítele můžu okamžitě vyřadit z provozu. Zní to až moc zbytečně silně, ale tento útok lze přerušit tím, že váš stvůra prostě sekne. Je nutné si tak dávat pozor, jestli monstra v útoku budou pokračovat. Jestli ne, můžete tuhle schopnost použít. Soubojový systém je velice zábavný a chytlavý. Je čistě na vás, jaký styl si vyberete. Chcete být více opatrný a držet se více v zadu? Klidně. Umíte se perfektně kryt? Tak to si užijete šermířské tanečky z blízka. Nebo raději útokům uskakujete a blok si necháváte na jindy? Není problém. Popřípadě lze vše kombinovat. Některé souboje vyžadují i využití skeneru. Jedna z mnoha monster se umí zneviditelnit a pomocí skenování prostředí ho lze odhalit. Váš souboj i výdrž se odrazí dle vašeho vybavení na obleku. Tato vylepšení jsou však pro demo zamknutá. Lze je ale vyzkoušet ve speciální výzvě, kde se utkáte s jedním z bossů. Je dobré říct, že je hra docela obtížná, ale nejedná se o žádnou hardcore hru. Musíte vynaložit určité úsilí a um, ale být profíkem není podmínkou. Lékáren je málo a proto je dobré u všeho více přemýšlet a vědět, kdo, co, jak a kdy zaútočí. Jestli ale umřete, tak žádný stres. Neteleportujete se do kempu, ale na nejbližší checkpoint.

Čeho si však na Stellar Blade vážím, je různorodá hratelnost. Stejně jako u původního God of War, tak zde to není jen o sekání. Kromě průzkumu využijete i skákání. To funguje velice dobře a není zde navíc nebo pouze pro efekt. Váš špatný skok může stát EVE život. Častěji využijete týče, na kterých se zhoupnete z jedné strany na druhou. I když to vypadá, že se postava ovládá sama, není tomu tak a spadnout lze. Je tedy rozdíl v tom, že jestli spadnete do propasti, neumřete. Dostanete se zpět na začátek, ale je vám ubráno zdraví. Pokud však spadnete z velké výšky na zemhttps://youtu.be/jnHlPnbQ7xk?si=CKlUsMkzUHV21i_U, po ktere se dá jinak libovolně chodit, tak zemřete a jdete od checkpointu.


Hra vám zřejmě občas dá na výběr z více cest. Stalo se mi, že země byla zaplavená a na žebřík nešlo vylézt.
Mohl jsem vyšplhat na okolní barák, dostat se na střechu a odtud skočit na tyč, ze které jsem se zhoupl na žebřík. Nebo jsem šel do vody, vzal si dřevěnou platformu plující ve vodě a přemístil jsem ji pod žebřík. Moc fajn věc.
Platforming je dost povedený.
Celkově vše, co ve Stellar Blade děláte, má nějaký smysl a žádná věc zde není navíc a vše je plně hratelné.

Kapitola 2 – Interakce, zásobovací tábor, Boss a Boss Challenge

Už se dostáváme na samotný závěr, kdy vše zakončí druhý souboj s bossem. Ještě, než se k němu dostaneme, tak navštívíme jednu lokaci sloužící jako taková menší interakce k poznání Země a původní civilizace, kterou EVE vůbec nezná a nechápe, jak funguje. Ocitneme se v knihovně. Tu můžeme i nemusíme prozkoumat. Je ale škoda prošvihnout vtipný momenty, kdy EVE najde papírovou mapu a zeptá se Adama, co to je? Ten odpoví, že jde o mapu, kterou by měla už přece dávno znát. EVE však nechápe, kde se mapa synchronizuje, aby věděla, kde se zrovna nachází ona i jiné věci, na což Adam povdychne a raději neodpovídá.

Dále naleznete knihu o řeckých bozích nebo piano, na které EVE zmáčkne pár klávec. Při pohledu na knihy si EVE myslí, že ty krabice na zdech jsou úložná zařízení. Adam na to vtipně odpoví, že ano, ale uloží jen 1 Mb dat.

Po odchodu z knihovny zjistíte, že cesta k cíli je zničena. Nezbývá než se na druhou stranu dostat přes garáže. V nich se nachází takzvaný zásobovací tábor. Ten bude zřejmě předzvěstí příchodu bosse. Tento typ táborů se většinou staví proto, že daná lokace je označená za velmi nebezpečnou a tak by to dávalo smysl.
Zásobovací tábory obsahují více zařízení než běžné tábory. Můžete zde využít opravnou konzoli ke vylepšení zbraní, zvýšení počtu dobíjecích nábojů a vylepšení exospin a bojových schopností EVE.
Můžete také vylepšit svůj dron, vyrábět nanoobleky a rychle cestovat do jiných táborů.
Tady dostanete možnost si zakoupit již zmiňovanou schopnost teleportu pro uskok před těžkým neblokovatelným úderem.
Také proběhne primitivní cutscena, kde EVE děkuje Adamovi za její záchranu.

Po vaší speciální přípravě se vydáte na střechu. Tam totiž nebudete sami, a za rozbitymi auty sedí jedna obrovská mečem ozbrojená obluda. Ta si vás okamžitě všimne a svým elektrickým mečem hodí auto po EVE, a ta se efektivně a rychle vyhne. Animace ve filmečcích jsou opravdu skvěle zpracované.

Vzhled bosse je opět špičkově navržený. Také již není tak pomalý, jak ten v prologu, a používá i zbraně na dálku pomocí elektřiny. Před nimi lze uskočit i utéct. Boj na blízko i na dálku je fakt skvělý. Celkově tento souboj je skvělou reprezentací bossů a snad takhle budou vypadat i ostatní. Na konci souboje nezapomeňte na dokončovací QTE, kterým bosse zabijete. Hned na to plynule naváže skvěle vypadající a nadupaný trailer.

Jestli vás tyto těžší a delší souboje baví a nechcete hrát celé demo znovu, tak vás určitě potěší Boss Challenge. V něm si totiž zabojujete se třetím bossem. Ten vzhledově vypadá podobně jako ten druhý, ale zbraně i útoky jsou jiné. Využijte všechny možné dostupné schopnosti pro jeho porážku. Je možné, že budete mít občas problém s nějakým útokem nebo obranou, jelikož demo vám vše neukáže a občas to může být trochu matoucí. Pro tento mód jsou otevřena všechna různá vylepšení pro oblek a také více dostupných oblečků pro EVE včetně brýlí.

Demo je úžasné a jsem z něj nadšený. Nedivím se, že je tak moc úspěšné. Demoverzi vyzkoušelo 690 000 hráčů. Někteří jedinci si hru zopakovali více než 50x. Ředitel studia Shift Up a herní režisér Kim Hyung Tae dodává, že plná hra bude mít mnohem větší hloubku a rozmanitost. Jsem dost zvědavý, co více plná verze nabídne. Jediná věc, která mě štvala, je nemožnost přeskočit filmečky, což bylo kolikrát otravné, když jsem si chtěl pouze zabojovat.

Hra má status GOLD. Datum vydání se už měnit nebude a vyjde tedy už následující pátek 26.4.2024.


Přejít nahoru