První dojmy z demoverze: Warhammer 40,000: Space Marine

Warhammer jsem kdysi dal šanci v podobě dema asi ke konci srpna roku 2011. To mě tehdy bohužel nějak nezaujalo, a rozhodl jsem se této sérii nevěnovat. To se změnilo při oznámení druhého dílu, který vypadá opravdu nadějně. Rozhodl jsem se znovu stáhnout demoverzi prvního dílu a dát tomu ještě jednu šanci. Musím také říct, že stahovat PS3 demo byl pro mě návrat do dětských let.

Krátký souhrn z komplexní historie značky. Jak to vše začalo?

Ve světě Warhammer se stagnující civilizace v daleké budoucnosti potýká s nadpřirozenými bytostmi a s nepřátelskou mimozemskou rasou. V tomto sci-fi fantasy světě narazíte na postavy vyzbrojené futuristickými zbraněmi a nadpřirozenými silami.

Warhammer 40,000 je od společnosti Games Workshop. Jedná se především o stolní válečnou hru, ale ne jen tak ledajakou. Jde o tu nejpopulárnější stolní válečnou hru na světě, která byla poprvé publikována v roce 1987. Je velmi oblíbená ve Velké Británii. V roce 2023 vyšlo její desáté vydání.

V roce 1979 založila společnost Games Workshop ve spolupráci s Bryanem Ansellem firmu Citadel Miniatures. Ta vyráběla miniaturní figurky pro Dungeons & Dragons. V roce 1982 se do Citadel Miniatures připojil Rick Priestley. Bryan Ansell požádal Ricka, aby vyvinul miniaturní válečnou hru s fantasy prostředím. Vznikl tak Warhammer Fantasy Battle, jenž byl vydán v roce 1983.

Warhammer měl být středověká fantasy hra podobná Dungeons and Dragons. Aby se však odlišil, Priestley spolu se svými kolegy přidali volitelné sci-fi prvky ve formě technologických artefaktů, jako jsou laserové zbraně, které zde byly zanechány po dávno zmizelé rase kosmických cestovatelů.

A teď konečně k mým dojmům z demoverze.

Ještě před spuštěním hry mě potěšil skvělý soundtrack, který zněl ještě v hlavním menu PS3.(podobně to má i PS5) To bylo tak atmosférické, že jsem se na titul těšil ještě víc.

Nápadité bylo i hlavní menu, kde hlavní postava mlátí jednoho orka za druhým.

Demo začíná někdy v pozdější fázi hry. Přesněji zřejmě ve druhé kapitole nazvané Inquisitor. V ní mariňáci musí najít inquizitora dříve než Orcové, protože má u sebe nebezpečnou experimentální zbraň.

V první řadě mě zaujalo grafické zpracování. Na rok 2011 se sice nejednalo o nejlepší vizuál, ale stále odvádí dobrou práci. Dost mi to také připomíná dobu, kdy na začátku PS3 a Xbox 360 éry vycházely samé graficky špinavé hry jako Killzone 2, Gears of War nebo Infamous, kdy grafika byla u všech podobných her vybledlá nebo šedivá v dost zdemolovaném prostředí.

Co je horší, je pozadí, kde je vidět válečná zóna. Ty totiž nejsou nijak detailní a chybí v nich hromada objektů a prostředí tak působí docela prázdně, což mi ale úplně nevadilo.

Také jsem se nedočkal žádné pořádné cutscény kromě jedné malé, kdy postavy spíše jen vedle sebe stály a povídaly si. Nemůžu tak zhodnotit animace ani kameru při filmových scénách. Osobně doufám, že nebudou tak toporné jako u této mini scény, ale uvidím i něco filmovějšího, zajímavějšího a výpravnějšího.

Co však musím pochválit, jsou modely postav, které vypadají detailně a uvěřitelně. S tím si vývojáři dali fakt práci. To samé musím říct o zbroji. Nemyslím teď vizuál, ale zvuky. Nejen že vidíte, jak je vaše zbroj těžká, ale i slyšíte. Zvuky dupání při každé chůzi jsou fakt skvělé. To ani nepíšu, jak to zní při sprintu, kdy jsem se cítil jako tank nebo například Nemesis z Resident Evil 3.

Soundtrack se mi hodně líbil. Ve hře jsem slyšel jak akční hudební podkresy do bitevních polí, tak i pomalejší a „klidnější“ skladby. Ty totiž skvěle vystihly děsivou atmosféru krvavé války.

Jelikož se jedná o akční jízdu, tak netrvalo dlouho a čekal mě první střet. Vyběhli na mě orkové se sekerami. Warhammer má souboje jak na dálku, tak na blízko. Pomocí vaší pily nepřátelé krajíte na kousky, a že se fakt jedná o krvavou lázeň. Ze začátku bylo sekání lehce nemotorné, jelikož zde úplně nefunguje systém, kde se postava automaticky zaměří na jednoho nepřítele, aby údery byly přesnější.
Ale po pár dalších pokusech jsem si zvykl a hrálo se mi mnohem lépe. Je však škoda, že zřejmě neexistují žádné kombinace útoku. Tady stačí mačkat jedno tlačítko a je hotovo. Dalším tlačítkem totiž nepřítele omračujete, a díky tomu ho můžete opravdu brutálním způsobem popravit. Systém poprav se dá přirovnat k novým Doom hrám. Když jsem viděl nějaká videa, kdy se hráč pustil do hromady nepřátel, působilo to na mě hrozně zvláštně. Nelíbí se mi, když jdete do souboje s hromadou protivníků, kteří do vás mlátí, a vy tak musíte co nejrychleji všechny okolo zabít.
Nevěděl jsem však, že mariňáci mají štít, a tak mohou více riskovat a pouštět se do jinak smrtelných a riskantních situací. Díky tomu to nepůsobí hloupě, jak se mi to z počátku zdálo.

Samozřejmě došlo i na palné zbraně. Těch máte u sebe až 4. Sniper, granátomet s manuálním odpalovačem granátů, samopal/útočná puška nebo pistole, která má neomezenou munici. U všech ostatních si musíte dávat pozor na munici, které není po okolí moc, a občas musíte lehce prozkoumat danou lokaci.
Palné zbraně je nejlepší používat, když po vás jdou orkové se samopalem nebo sniperem. Střílet lze různými způsoby. Buď při klasickém zaměřování, které je trochu pomalé a lehce nešikovné, nebo bez zaměření, kdy je střelba rychlejší, zábavnější, přesnější a navíc máte větší rozhled kolem vás. Krycí systém zde není, ale přesto mi Warhammer připomněl svými animacemi a velkou zbrojí sérii Gears of War.
Lze použít i klasické granáty.
Čeká na vás také jedna speciální schopnost, která se nabije tehdy, až zabijete dostatek nepřátel. Když dovednost spustíte, rozjede se vlna vašeho vzteku a protivníky krajíte na kousky jednou ránou. Něco jako například v God of War.

Variabilita nepřátel nebyla nějak extra velká. Dočkal jsem se orků s mečem, dále s palnou zbraní, kdy se dotyční liší zbrojí a barvou. Také na výbušné psy nebo na mrňavé orky, jenž útočí ve velkých skupinách a padnou po první ráně. Jako poslední je tu také obří ork, aka žrout munice. Ten mi občas pořádně zatopil, protože jeho rána fakt bolí.

Demo bylo vcelku lehké, až na poslední část, kdy po mně šla obrovská vlna orků i s těmi obřími. Zde jsem se však hodně vyřadil a jednalo se neskutečná jatka.

Krátká hratelná ukázka mi zabrala asi 15 minut a odnesl jsem si velice kladné dojmy. Vypadá to na dost zábavnou a chytlavou rubačku/střílečku, do které prostě musím jít!


Přejít nahoru