První dojmy: Slitterhead Demoverze


Slitterhead jsem si objednal měsíc před Vánoci z ciziny, kde jsem si koupil edici s artbookem. Když však vyšlo demo, nemohl jsem se ubránit tomu, abych si hru zahrál a zjistil tak, jestli jsem koupil špatně nebo ne. Ačkoli nechci zatím nic vyzrazovat, musím říct, že vývojáři vybrali pro demo docela špatnou část, která není úplně reprezentativní. Začátek a konec jsem si hodně užil, ale prostředek je docela o ničem.
Menu
Už na začátku mě potěšilo hlavní menu po hudební stránce, jelikož zní dost znepokojivě. Slyšíte zpěv, které připomíná naříkání, což připomíná právě intro k Forbidden Siren 2 nebo hlavní znělku Siren 1 či Siren: Blood Curse.
Intro
Co mě také hodně vtáhlo a nadchlo, bylo samotné intro, kde jsou záběry na město, ulice a také na všechny hlavní hratelné postavy. Líbí se mi skvělá kamera a střih se skvělou hudbou. O hudbu se zde postaral Akira Yamaoka a zní dobře. Zatím jsem však neslyšel více skladeb.
Ačkoli jsem se o hru dost zajímal, moc informací jsem nesehnal. Bylo pro mě překvapující záčátek, kde duch ( hráč) hledá někoho, do koho by se vtělil. Tento duch totiž funguje jako plnohodnotná postava. Ačkoli jsem věděl, že se nějakým způsobem budeme vtělovat do lidí, stále jsem byl tímto nápadem překvapený, jelikož byly představeny pouze dvě postavy.Ačkoli jsem věděl, že se nějakým způsobem budeme vtělovat do lidí, stále jsem byl tímto nápadem překvapený, jelikož byly představeny pouze dvě postavy.
Prvně se vtělíme do psa. Samotný duch je sám překvapen, co se vlastně děje, a je dost zmatený. Nepamatuje si vůbec nic a snaží se zjistit, o co tady jde.
Čeho si hned všimnete, je, že hra postrádá dabing. Postavy něco jen zamumlají a vy si čtete titulky. Když se podíváte do nastavení, tak si všimněte absence zapnutí titulků a právě tohle je důvod, proč to tak je. Slitterhead však není úplně němý. Plnohodnotné cutscény dabing mají.






Když se dále budete procházet po ulici, váš citlivý čich zachytí zvláštní pach, který se duch rozhodne z nějakého důvodu prozkoumat. Hraní za psa není vůbec nic komplexního a spíše slouží jako tutoriál pro chození, pohyb s kamerou a převtělování. Později narazíte na barikádu v temné a úzké uličce v podobě civilisty, který psa bude odhánět a nebude ho chtít pustit dál. Avšak asi o 10 metrů dál stojí žena, a vy tak konečně zmocnít lidského těla.
Vtělit se můžete do téměř každé NPC. Model postav jsou však dost slabě zpracované, což je velká škoda, obzvlášť když hra počítá s tím, že za ně budete hrát. Ovládání NPC je na začátku toporné, to je však schválně, jelikož duch z nějakého důvodu neovládá tělo na 100 %. Brzy narazíte na další překážku, a to na železný plot s vraty. Za nimi také stojí další civilista, a vy se tak dostanete do hlavy dalšímu člověku. Zde však už bude hrozit nebezpečí a uvidíte první větší cutscénu, když nepočítám intro na začátku. V povzdálí si vás prohlíží prostitutka. Ta se začne chovat a mluvit velice zvláštně, kdy vám řekne že krásně vidíte, ačkoli od vás stojí 10 metrů. Brzy se ukáže, že se jedná o slitterhead, a její hlava se promění v cosi, co připomíná parazita.
Cutscény jsou moc hezky zpracované a dívá se na ně skvěle. I samotný Slitterhead nevypadá špatně. Hůře je na tom vzhled přímo ve hře. Když jsem viděl první trailer, což byl právě CGI cinematic trailer, tak ten ukázal krásně zpracovaná monstra. Další ukázky ze hry už tak hezký nebyly a monstra vypadala velice zvláštně a méně nechutně. Nakonec mi to nepřijde tak špatné a působí to lépe než z YouTube.
A teď zpět do hry. Nyní nezbývá nic jiného než se vydat na útěk. Avšak s první postavou to zřejmě nelze stihnout, a po cutscene je usmrcena, čímž nám hra říká, že po smrti postavy si musíme za omezený čas najít další lidskou schránku, jinak zemřeme. Postavy nám mohou umřít 2x, a pak je konec hry. Samozřejmě tohle platí jen, pokud budeme uvnitř umírající postavy. Když se stihnete převtělit dříve, než daná postava umře, tak za to penalizováni nebudete.
Když jsem ovládl dalšího človeka, všiml jsem si, že tentokrát není sám a má po svém boku ještě někoho s kým si povidal. Tato daná osoba si všimla mého divného chování a lehce nechápavě zareagovala, když jsem od ní odešel a začal utíkat. Řekl jsem si, že NPC budou nějak reflektovat na posednuté lidi. Jenže později jsem zjistil, že to tak není, a již na žádnou podobnou reakci jsem nenarazil. A to je fakt škoda, protože kvůli tomu život na ulici nebude působit uveritelně a živě.
Zpet k útěku.
V této situaci mi nezbylo nic jiného, než měnit jedno tělo za druhým, jelikož kvůli neschopnosti plně ovládat člověka jsem byl dost pomalý, zatímco Slitterhead tento problém neměl a dokonce skákal i do obrovských výšek a zabíjel každého, kdo mu přišel pod ruku. Za nedlouho jsem našel někoho, kdo byl vice kompatibilní a mohl běhat a šplhat. Díky tomu jsem mohl přelezt plot a dostat se tak na zalidněnou ulici, kde mě Slitterhead přestal pronásledovat.
Zde však začíná horší část dema, jak jsem již zmiňoval. Zde totiž budete běhat po ulici a hledat několik oranžovohnedých zářivých světel. Ty totiž pomohou duchovi plnohodnotně ovládat lidi a zároveň mu tak oživit jeho paměť. Díky tomu si vzpomene, jak civilisty lépe využít a použít v boji proti Slitterhead. Celá tahle běhací část funguje jako tutoriál. Nejdříve se naučíte bojovat. Hra vám ukáže, jak uskakovat, jak využívat vaše schopnosti a hlavně jak se bránit. Dovedete totiž odrážet vaše útoky za pomoci směrových pohybů, kdy packu dáte přesně tam, kde vás bude chtít nepřítel udeřit. Podobně jako například ve For Honor. Útoky lze vykrýt jednoduchým a základním blokem, ale tak se lze bránit jen dočasně. Existuje zde i perfektní blok, který když několikrát správně použijete, spomalí se čas a monstra lze jednodušeji udolat.
Dále se dozvíte, jak efektivně střídat vaše tělesné schránky při boji a vytvoříte si tak jednoduchou taktiku, kdy monstrum přepadnete zezadu. Combat systém je jednoduchý. Nejsou zde žádná komba. Pouze jedním tlačítkem provádíte útoky a pomocí levé packy buď provedete silný, nebo lehký úder. Souboj je lehce krkolomný, což možná má být schválně, aby se člověk necítil jako neohrožený zabiják, ale zároveň to určitě způsobuje i nevyladěnost.
Celkově hra může působit, že z hlediska animací jde teprve o rozpracovanou verzi.


Po získání poslední vaší vzpomínky se zkušenostmi získáte pro některé hráče známou schopnost nazvanou jako sightjack. Ano, přesně ten sightjack ze série Siren, kde i tady lze nahlédnout do mysli nepřítele a vidět svět z jeho vlastních očí. Na rozdíl od Siren jde tato schopnost použít pouze u nepřítele a ne u lidí.
Duch tedy vidí, že někdo začal pronásledovat neznámou dívku (my víme, že se jedná o jednu z hlavních postav) a máme minutu na to, ji najít a zachránit.
Stopování Slitterhead děláte s pomocí různých jemných ukazatelů. Jedním z pomocníků je menší fialové světlo, které musíte následovat. Dále je tady zvuk, kdy hlasitost sílí víc a víc, pokud se blížíme k cíli. Není tedy nutné se orientovat pomocí očí protivníka, což je na jednu stranu velká škoda.
Na místo jsem dorazil právě včas a dívce se tak nic nestalo. Odlákal jsem pozornost na sebe a začal boj. Zde uplatníte přesně to, co jste se už naučili. Musím však říct jednu nemilou věc. Vývojáři se moc dobře nepopasovali s logikou. Když duch záchraní pronásledovanou dívku, tak v cutscéně vidíte, že v okolí nejsou žádní lidé. Ale jak se hra zapne do akčního módu, tak se z ničeho nic ukážou další civilusté, aby hráč mohl mezi nimi přepínat a bojovat. Tohle působí hrozně uměle a nelogicky. Ještě horší je, že jde dokonce vidět, jak se má scénu respawnou.
Po kratším souboji se Slitterhead rozhodl zmutovat, sby vyrovnal síly s vami. Z jednoduchého parazita podobného tomu, co melá prostitutka se stalo obří nebezpečné chapadlovité monstrum. Když se napadená dívka rozhodla utéct, kudlanka ji zezadu probodla, přičemž dívka pomalu umírá v kaluži krve. Dále se ukáže, že monstrum je moc silné a všechny lidi v okolí zmasakrovalo. Nyní nebyla možnost využít další těla, abych mohl přežít nebo efektivně bojovat. Nezbývá nic jiného než využít umírající chráněnku. Její tělo však na schopnosti tajemné entity zareagovalo úplně jinak než u jiných lidí a začalo mutovat. Duch ji na rozdíl od jiných nemohl plnohodnotně ovládat. Dívka získala obrovské rudé drápy. Nyní je také mnohem silnější a rychlejší než ostatní. Na hratelnosti to jde dost znát. Oplývá také dvěma speciálními schopnostmi. Díky tomu všemu lze monstrum porazit, ovšem i tak je dobré využívat převtělování, jelikož ani ona není neohrožená postava. Ještě k speciálním schopnostem. Ty se dají využívat téměř neomezeně. Samozřejmě jsem musel čekat, až se mi schopnost zpřístupní, jelikož po jejím použití musíte pár sekund počkat, než se mi plně nabije. Musíte ji však používat s rozumem, jelikož pro vytvoření např. speciálního úderu spotřebujete cást své krve. Obnova zdraví není automatická, ale podobně jako u Prototype nasáváte DNA nepřátel nebo lidí.
Po poražení monstra vás čeká další uspokojivá a vzhledově pěkná cutscéna, kde na místo dorazí neznámí motorkář. Jde o další hlavní postavu připomínající hrdinu z Ghostwire Tokyo. Díky nedobrovolné spolupráci s tímto tajuplným motorkářem bylo monstrum usmrceno. Následně dívka vidí zřejmě vizi budoucnosti, kde celé město včetně ní je v plamenech, a opodál vše pozorují obrovské neznámé stvůry. V poslední scéně se dívka probouzí v posteli. Kamera následně zabírá hodiny ukazující čas pozpátku, což naznačuje hrátky s časem.
Tím demo končí.
Závěr
Po dohrání demoverze jsem byl vlastně spokojený. Z dostupných informací a videí jsem tak nějak čekal, do čeho jdu. Už ale teď můžu říct, že tahle hra opravdu nebude pro každého. Ne však kvůli tomu, že by se jednalo o něco zvláštní a šílené dílo, ale kvůli tomu, že hra působí zastarale, což ne každý rozdychá. Mě však zaujal příběh, zasazení. I když jde vidět, že by Slitterhead potřeboval více peněz a ještě více péče, tak jde zároveň cítit, že hra je dělaná s láskou a to mi je hodně sympatické.